Analys: fullt på södra stambanan – förseningar att vänta

Det är redan fullt på Södra Stambanan, fler tåg skulle ge fler förseningar, förutspår KTH-forskaren Jennifer Warg i en kapacitetsanalys av järnvägen.

Snabbtågen ska gå snabbare (fler arbeten för att förbättra banan pågår och ska startas inom kort) men det innebär också att det blir större skillnad i hastighet gentemot långsammare pendeltåg som till exempel Krösatågen och Östgötapendeln. Dessutom planerar landstingen för Öresundståg ända till Jönköping.
Svårt att klara av fler tåg utan förseningar med dagens tidtabeller och spår, tror forskaren Jennifer Warg rapporterar Sveriges Radio.
Hon ser ett par lösningar: bygg nya spår eller åtminstone nya sidospår (omkörningsfiler för snabbtågen).

[adrotate banner=”6″]
[adrotate banner=”7″]
[adrotate banner=”23″]
[adrotate banner=”34″]


Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

Ett svar till ”Analys: fullt på södra stambanan – förseningar att vänta”

  1. Profilbild för Tony Ljungberg
    Tony Ljungberg

    Det går väl och ordna med sidospår vid varje station som pendeltågen kör in på och lämnar av passagerare. Då kan snabbtågen köra om på ett säkert sätt. Sedan behöver linjer som Jönköping-Vaggeryd, Halmstad-Nässjö moderniseras och elektrifieras så att godstågen kan gå den vägen, vidare så kunde man börja tänka på att öppna och återuppbygga järnvägarna mellan Värnamo – Ljungby – Markaryd – Hässleholm och ihop koppling av järnvägen mellan Nässjö – Åseda och Växjö. Bara för att avlasta stambanan från alla godståg. Det finns även järnvägar mellan Linköping – Västervik och Linköping – Kalmar som behöver rustas upp och elektrifieras. Kostar visserligen pengar men gör gott för stambanan som är och kommer förbli hårt ansatt av alla tågoperatörer om inget görs.