”Långt kvar till upphandling av höghastighetsbanor”, skriver infrastrukturminister Anna Johansson på Höglandsnytt Debatt i en replik till Anders Åkessons (c) inlägg om snabbtåget, miljöpartiet och Kina.
Riksdagsledamot Anders Åkesson (C) skriver på Höglandsnytt Debatt om regeringens infrastrukturplanering och förhandlingarna om höghastighetsbanor. Förvånande nog verkar inte Åkesson ha förstått hur planering- och beslutsprocesser i riksdag och regering ser ut. Det är i sig bekymmersamt. Än mer olyckligt är det att denna okunskap sprids vidare till läsarna.
Förvirring
För att undvika ytterligare förvirring kring dessa viktiga frågor vill jag därför reda ut begreppen. Först och främst, i Sverige har vi en upphandlingslagstiftning att förhålla oss till. Den sätter tydliga ramar för hur offerter och intresseanmälningar ska hanteras. Det trodde jag att Anders Åkesson med sin långa riksdagserfarenhet visste, men så verkar inte vara fallet.
Intresse från Kina
Det finns ett intresse från många håll i världen att vara med och bygga höghastighetsbanor i Sverige, så också från Kina. Det är i sig en bra sak, ju fler alternativ som finns desto större är chansen att vi får den bästa lösningen om och när det väl är dags. Jag säger ”när det väl är dags” eftersom det är lång tid kvar innan ett eventuellt upphandlingsförfarande. Sverigeförhandlingen ska lämna sin slutrapport först i slutet av 2017 och nästa nationella plan beslutas under 2018.
Regeringen fattar beslut om vad som ska byggas, men upphandlingen sköter ansvarig myndighet Trafikverket. Det vill säga, det är enligt gällande lagstiftning inte riksdagen och inte heller regeringens ansvar att hämta in offerter.
Ingen offert
Det har mig veterligen inte inkommit någon offert till någon instans, inte heller till trafikutskottet i riksdagen. Detta faktum är dock inte särskilt relevant eftersom det inte i det här läget finns något att ta ställning till. Jag är mycket förvånad över Åkessons okunskap kring detta förfarande.
Regeringens mål är att jobben ska bli fler i Sverige, därtill ska vi bli ett av världens första fossilfria väldfärdsländer. I det arbetet är nya stambanor för höghastighetsjärnväg relevant. Med detta sagt, vem eller vilka som skulle vara involverade i byggnationen är i dagsläget inte aktuellt att avgöra.
Anna Johansson (S), infrastrukturminister