Kör inte på backiga och kurviga vägar. Ny rapport visar hur utsläppen kan minskas med bättre vägplanering.
Det svenska transportsystemet står för nästan en tredjedel av Sveriges totala koldioxidutsläpp. Av dessa utsläpp kommer cirka 90 procent från vägtrafiken. Genom att ta hänsyn till vägars utformning kan klimatpåverkan från transporter minskas, visar en nya rapport från samhällsutvecklingsföretaget Ramboll.
Ramboll har digitalt kartlagt det svenska vägnätet och hittat sträckor runt om i Sverige där utsläppen från vägtrafiken är höga, inte bara i om storstadsregioner. Många delar av landet utanför storstäderna har vägar med höga utsläppshalter.
– Det här är ett område där vi kan göra stor skillnad här och nu genom att på ett innovativt sätt ta hänsyn till vägars utformning när vi planerar. En väg med stora höjdskillnader och mycket kurvor innebär större utsläpp på grund av högre energi- och bränsleförbrukning, säger Peter Ekdahl, affärsområdeschef på Ramboll, i ett pressmeddelande.
Bränsleförbrukningen hos tunga lastbilar påverkas extremt mycket av vägars backar och kurvor. I Trafikverkets rapport ”Klimatförbättringar i infrastrukturprojekt” beräknas att en väg med 4 respektive 6 procents lutning innebär 72 respektive 130 procent mer energiåtgång för tung trafik. Det är därför rimligt att anta att geometrin och vägarnas kondition är faktorer som till viss del kan förklara de höga utsläppen på vissa vägar, anser rapporten.
– Vi tar stor hänsyn till miljöpåverkan när vi bygger nya vägar, men vi räknar inte lika mycket på hur vägarnas framtida trafik påverkar klimatet. Genom att satsa på klimatsmart planerade vägnät kan många miljoner ton koldioxid sparas. Här finns stor möjlighet att skapa en markant klimatreducerande effekt med mycket små medel, säger Peter Ekdahl.