[adrotate banner=”27″]
”Med en nedlagd tåglinje finns inte längre någon anledning för människor i Mariannelund att tillhöra Eksjö”, skriver Mariannelundsförfattaren Stefan Torssell i ett mot länstrafiksledningen och Jönköpingseliten kritiskt inlägg på Höglandsnytt Debatt på tal om den stundande nedläggningen av Krösatågstrafiken genom Eksjö kommun.
[adrotate banner=”27″]
Järnvägssträckan Eksjö – Hultsfred ska läggas ner vid årsskiftet. Länstrafikdirektören Sjöberg gjorde en serie upphandlingar för tågtrafiken i Kalmar län (sic), alltså utanför det egna länet. Det slutade i en konkurs, därefter rättssak med en förlust på 18 miljoner kronor. För att rädda de förlorade pengarna beslutade Sjöberg då självsvåldigt att lägga ner persontrafiken med tåg öster om Eksjö. Nedläggningen blev alltså större än den planerade misslyckade utbyggnaden. Länstrafikdirektören upphävde politikernas tidigare beslut.
Överkörda
Politikerna verkar inte ha förstått att de blivit överkörda. Deras visionslösa tystnad kommer att skapa stora framtida förändringar för hela länet.
När järnvägslinjen drogs österut från Nässjö för 140 år sedan bildades en mängd samhällen efter linjen. Utan järnvägen hade knappast Mariannelund funnits och Eksjö hade antagligen varit en mycket liten ort.
Lönneberga kyrkby ligger några kilometer från järnvägsstationen. Gradvis växte Lönneberga, men tillväxten skedde kring järnvägen och inte kring kyrkan. I dag är Lönneberga inte kyrkbyn utan stationssamhället. Så stor påverkan har en järnvägslinje.
Ingen anledning längre
All forskning visar att gränsen för en orts attraktionskraft beror på om restiden är över eller under 45 minuter. Med tåget tar det 35 minuter från Mariannelund till Eksjö. Med bussen tar det 50 – 55 minuter. Det tar 25 minuter med buss från Mariannelund till Vimmerby. Med en nedlagd tåglinje finns inte längre någon anledning för människor i Mariannelund att tillhöra Eksjö. Direktlinjen Mariannelund – Nässjö finns inte längre. Vimmerbys relativa attraktionskraft ökar därmed högst avsevärt.
Värderingar
En stor andel av Sveriges befolkning bor i dag i storstäder. Enligt forskaren Bi Puranen är den starkaste mätbara förändringen i människors värderingar att de byter privatbilen mot kollektivtrafik när de har möjlighet. Stadsbor har god tillgång till kollektiva färdsätt som spårvagnar, tunnelbana, lokaltåg och stadsbussar. När de besöker andra orter som turister eller för kulturella syften så köper de inte en bil för ändamålet eller tar en taxi. Finns inte bra förbindelser, så blir det ingen resa. Alltså, ska Jönköpings län utvecklas och stå i samklang med människors värderingar så bör kollektivtrafiken förbättras och inte försämras.
Tusentals
Längs färdsträckan Eksjö – Mariannelund kommer tusentals enskilda beslut att fattas de närmaste decennierna. Bostadsort vägs mot restider och barnens skolresor. För verksamheter som kräver besökande är kollektivtrafik inte oväsentlig. Att en ort har tågtrafik väger tungt vid sådana val. Dessa överväganden kommer att utfalla till Mariannelunds nackdel. De som redan bor i Mariannelund kommer att upptäcka fördelarna att tillhöra Vimmerby kommun när tågtrafiken försvinner. Det finns ingen anledning att sitta 50 minuter gånger 2 varje dag på bussen när alternativet är 25 gånger 2. Turtätheten skulle dessutom öka högst väsentligt mellan Mariannelund och Vimmerby.
30 000 personer
Jag tror att Vimmerby inser fördelen med att Mariannelund tillhör Vimmerby kommun. Båda orterna är viktiga i det som kallas Astrid Lindgrens värld. I Mariannelund byggs nu något som heter Barnfilmbyn som ska bli världens första centrum för barnfilm. Besöksantalet beräknas till 30.000 personer per år. Detta tillskott av besökare kommer att gynna Vimmerby som turistort. Mariannelund bör därför redan nu överväga att förhandla med Vimmerby kommun om att få tillhöra kommunen.
Frågan uppstår därefter om Ingatorps framtida kommunala hemvist. Det är troligt att även Ingatorpsborna gör samma val. Eksjö kommun kommer då att förlora 2500 invånare. Ett antal butiker och något av den offentliga servicen mister sitt underlag.
Tillväxt
Inom nationalekonomin räknar man att på tre nya arbeten skapas ytterligare ett arbete. Fyra arbeten innebär att en ort får omkring tolv nya invånare. Motsvarande sker vid nedläggningar. Eksjö kommer inte bara att förlora 2500 invånare. Med antalet förlorade arbetstillfällen minskar Eksjös befolkningstal med över tretusen personer. Vimmerby får motsvarande tillväxt. Mariannelund och Ingatorp befinner sig alltså just nu i en god förhandlingsposition.
Jönköping ligger vid länets ena gräns och Mariannelund vid den andra. Har Jönköping inte förstånd att vårda sina gränsområdens angelägenheter så förlorar man dem. Att styvnackat försöka behålla orterna kan vara en idé, men den enskilda människan kan man inte kommendera. Orterna kommer att avfolkas och på sikt bli stora ekonomiska belastningar om man inte ser till att kollektivtrafiken fungerar. De två alternativ som finns är avknoppning eller avfolkning.
Många problem med JLT
Det finns många problem med Jönköpings länstrafikbolag. Turlistorna är omöjliga att läsa. Jag har själv bett (inför publik) att den som ansvarar för turlistorna ska leta fram turer till och från Mariannelund. Denne misslyckades. Samma resa med samma fortskaffningsmedel är uppdelad på flera olika sidor. Dessutom är en del resor angivna på andra platser i tabellen därför att de är upphandlade av olika trafikaktörer, vilket är totalt oväsentligt för resenären eller en besökande turist. Vid hållplatser finns inte alla turer med på de tidtabeller som finns uppklistrade. Under flera år har detta påtalats, men varken politiker eller tjänstemän verkar intresserade. Marknadsföringen av länstrafikbolagets resealternativ tillhör en av landets absolut sämsta.
Bara ointresse
Politikerna har bjudits att komma till Mariannelund, men de har saknat intresse att lyssna på medborgarna. Kanske de anar att problemet till stor del ligger hos dem själva.
Det har funnits politiker i Eksjö kommun som verkat för Mariannelund, men i Jönköping finns bara ointresse. Att Mariannelund nu handlar målmedvetet och långsiktigt är därför nödvändigt.
Den 14 oktober går tiden ut för att rädda tågtrafiken för nästkommande år och på sikt rädda Jönköpings läns östra del.
Stefan Torssell
Mariannelund
[adrotate banner=”108″]
[adrotate banner=”23″]
Kommentarer
Ett svar till ”Inte längre någon anledning att tillhöra Eksjö kommun”
så väl tänkt och skrivet; synd att Hult ligger alltför nära Eksjö stad; och det verkar finnas en rejäl backe upp till …