DE FÖRAKTAR DIG – NY FÖRSÄMRING av servicen i Vetlanda

De vill egentligen inte ha med dig att göra. De föraktar dig för att du stör dem. Arbetsförmedlingens ”kundtorg” flyttar till servicekontoren i Tranås och Vetlanda.

I september tar Statens servicecenters servicekontor i Gislaved, Tranås och Vetlanda över delar av den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina så kallade kundtorg. ”Kund” är vad makthavare på alla nivåer sedan ett antal år vill att medborgarna ska vara. En kund är inte delaktig i beslutsprocesserna medan en medborgare aktivt tar och får ta del i beslutsfattandet. Det är överhuvudtaget svårt att förstå hur privatpersoner i kontakt med Arbetsförmedlingen kan betraktas som kunder mer än i form av en oförskämdhet.

Servicekontoren erbjuder sedan tidigare vägledning i tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Syftet med införandet är att arbetssökande och arbetsgivare ska få möjlighet till spontanbesök på servicekontor för att få hjälp med enklare ärenden som allmän information och guidning i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, skriva in sig som arbetssökande, aktivitetsrapportera, använda datorer för självservice samt för att hämta och fylla i blanketter.


Publicerat

i

, , , ,

av

Etiketter: