Statliga Sveriges Radios lokala kanal i Jönköpings län låter journalistiska etiska riktlinjer fara och flyga efter tragiska drunkningsolyckan i Sävsjö.
SR Jönköping har blivit ökänt efter att man de senaste åren sänt nazistmusik i direktsändning (ansvarig utgivare vägrade ta på sig ansvaret utan skyllde ifrån sig på en medarbetare till kanalen), publicerat nazistiskt partiprogram (togs bort först efter att Höglandsnytt påpekat publiceringen) och gottat sig åt nazistmarsch genom Jönköping.
Radiokanalen har också medvetet publicerat uppenbart falsk polisnyhet (nyheten hade koppling till högerextrema nätmobben) och nu under pandemikrisen medvetet försökt sätta dit hårt drabbade restaurangägare m h a falska bordsbokningar.
Direkt efter den tragiska drunkningsolyckan i Sävsjö där fyra män dog har SR låtit publicera namn, ålder och bostadsort på de avlidna samt intervjuat en närstående och publicerat namn på denna person. En publicering som verkar fjärran från 2020-talet journalistik och mest påminner om kadaverjournalistiken i början av förra seklet.
”Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges.Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning. Visa alltid offren för brott och olyckor största möjliga hänsyn. Pröva noga publicering av namn och bild med hänsyn tagen till offren och deras anhöriga”, lyder några av branschens publicitetsregler. ”Visa särskild hänsyn mot ovana intervjupersoner”, lyder en av de yrkesetiska reglerna framtagna av Journalistförbundet.