”Sanningen måste fram” – bluffen om snabbtåget


”Ministern måste förhålla sig till Miljöpartiets farsliknande Kina-bluff. Sanningen måste fram för att undvika misstro mot hur skattemedel hanteras vid kommande och historiskt stora investeringar”, skriver Smålandspolitikern och riksdagsledamoten Anders Åkesson (c) i ett inlägg på Höglandsnytt Debatt på tal om investeringen i en höghastighetsbana för tågtrafik i Sverige.

Sveriges investeringar i framtidens infrastruktur är av absolut största samhällsekonomiska vikt. Sammantaget handlar det om flera hundratals miljarder av skattemedel som ska plöjas ner i investeringar där privatpersoners resande och transportinfrastruktur för företag står i centrum.
Därför är det oroande att regeringspartierna hanterar dessa viktiga beslut om investeringar så vårdslöst. När man hanterar så stora summor av medborgarnas pengar måste man också vara öppen med hur man planerar och vad man gör, vilket jag menar att regeringen misslyckats med.

Fabricerade och valsade runt
Exempelvis har vi den numera riksbekanta kinesiska tågofferten som Miljöpartiets Karin Svensson-Smith (beklagligt nog även ordförande i trafikutskottet) fabricerade och valsade runt med i SVT. Där gav hon sken av att kinesiska investerare kommit med konkreta anbud som skulle innebära snabbt och billigt byggande av höghastighetståg i Sverige.
Det hade givetvis hade varit väldigt välkommet – om det inte var så att det rakt igenom påhittat.
Från min synvinkel är det direkt klandervärt att föra ut falska uppgifter alldeles oavsett fråga och i synnerhet om så pass stora investeringar. När en av Löfvenregeringens mest tongivande företrädare på området gör på det viset riskerar det att dra ett löjes skimmer över hela processen med att planera för investeringar i svensk järnväg.

Farsliknande
Det som borde vara en seriös och grundlig process har tyvärr blivit farsliknande sedan Karin Svensson-Smiths försökt förklara sitt klavertramp med den påhittade Kina-offerten.
Hon hävdar nu att det inte var en offert, utan en ”intresseanmälan med kostnadsförslag och genomförandeplan” som hon ska ha kastat i papperskorgen.
Jag har vid upprepade tillfällen begärt att regeringen förklarar om detta är sant eller ännu en falsk inlaga.
Min och många andras uppfattning är att det vore direkt vansinne om uppgifterna stämmer och skattebetalarna därmed företräds av politiker som kastar bort intresseanmälningar som presumtivt skulle kunna innebära besparingar på många miljarder för utbyggnaden av höghastighetstågen.

Inte alla korten på bordet
Trots att det gått många månader sedan Kina-historien började rullas upp så har inte alla korten lagts på bordet.
Därför hoppas jag att regeringens socialdemokratiska infrastrukturminister Anna Johansson tar det ansvar som Miljöpartiet undvikit att ta och reder ut hur det egentligen förhåller sig.
Har regeringspartierna ”vaskat” en intresseanmälan med presumtiva miljardbesparingar för skattebetalarna eller är den uppgiften fabricerad av Karin Svensson-Smith?
Det finns nämligen inte några alternativa förklaringsmodeller i denna fråga, antingen har en konkret intresseanmälan om att få bygga snabbtåg i landet funnits eller så har det inte funnits.
Sanningen måste fram för att undvika misstro mot hur skattemedel hanteras vid kommande och historiskt stora investeringar.

Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson, Centerpartiet


Publicerat

i

,

av

Etiketter: