”Jag anser att snabbjärnvägen skall ha en Östlig dragning. Detta dels av regionalpolitiska skäl men också av ekonomiska och järnvägspolitiska skäl. När förståndet kommit tillbaka i politiken inser man att ett snabbspår i Sverige mellan Stockholm och Malmö inte räcker om inte övrig järnväg fungerar”, skriver Höglandsdebattören Lars-Håkan Halldin i ett inlägg på Höglandsnytt Debatt.
Det innebär att inga snabbspår före det den befintliga järnvägen rustats. Det kommer bli mycket dyrt, vår järnväg är totalt nedsliten. Troligen måste det till privat järnvägskapital t.ex. via järnvägsobligationer.
Om man byggde snabbjärnvägen från Linköping över Ydreskogarna ner förbi Vetlanda, Växjö, Kristianstad Malmö och Köpenhamn som är det klart billigaste alternativet. Från Vetlanda byggs en snabbjärnväg över Jönköping, Borås, Göteborg via Axamo och Landvetter. Det skulle binda samman Sydöstra Sverige med övriga södra landsdelar Småland och Skåne.
Jag inser att Centralisterna skulle gnissla tänder av vrede. Det är dem väl unt. Dessutom skulle de med glädje idiotförklara Centerpartiet Classic.
Varför anser jag detta? Dels av regionalpolitiska sk(j)äl men också av ekonomiska och järnvägspolitiska skäl. När förståndet kommit tillbaka i politiken så inser man att ett snabbspår i Sverige mellan Stockholm och Malmö inte räcker om inte övrig järnväg fungerar.
Man skall heller inte utesluta att vi får bygga ett tredje spår från Uppsala via Arlanda till Göteborg.
Drömmen om en snabbjärnväg är ännu bara läpparnas bekännelse. Den står och faller med om vi har råd rusta övrig järnväg.
Lars-Håkan Halldin