Det är nu fem år sedan tågtrafiken försvann på sträckan Åseda-Vetlanda. Det handlade då enbart om godstrafik. För nio år sedan försvann persontrafiken. Men nu kan det finnas ett visst intresse för godstrafik igen.
Kommunstyrelsens ordförande i Uppvidinge Åke Carlsson förklarar för Smålandsposten att man upplevt ett visst intresse från tillverkningsindustrin att få igång godstrafiken igen. Han menar att man från politiskt håll gärna vill se att tågen rullar där.
Banförvaltaren Ingemar Hedtjärn hos trafikverket räknar med att det skulle kosta fem miljoner att få igång trafiken igen.
Det skulle också öppna för persontrafik – men det kostar ungefär två miljoner till.
Åke Carlsson tror dock inte att de 200 dagpendlarna mellan Åseda och Vetlanda skulle ha stor glädje av persontrafik. Men samtidigt menar ha att Åsedas positivas utveckling kan göra att man behöver fler inpendlare.
Två av de större företagen i Åseda, Profilgruppen och Spaljisten, är båda positiva till att överföra transporter från landsväg till järnväg.
I Vetlanda har man inte, så här låångt, varit involverad i resonemangen.
”Det här är inget jag känner igen”, säger Tommy Bohman (S), kommunalråd. ”Men det låter onekligen intressant.”